Odbor sociální, organizační a vnitřních věcí
Řeší:
Činnost odboru sociálního, organizačního a vnitřních věcí lze obsahově rozdělit do šesti základních oblastí při zajišťování výkonu samostatné a přenesené působnosti orgány městského obvodu – sociálně právní ochrana dětí, sociální práce pro dospělé, oblast ohlašovny, výkon agendy volební, kultura a školství.
Členění odboru
1. Agenda sociálně právní ochrana dětí
Základním hlediskem při poskytování sociálně právní ochrany je nejlepší zájem a blaho dítěte.
Sociálně právní ochranou se rozumí
- ochrana práv dítěte na příznivý vývoj a řádnou výchovu;
- ochrana oprávněných zájmů dítěte, včetně ochrany jeho jmění;
- ochrana oprávněných zájmů dítěte, včetně ochrany jeho jmění;
- působení směřující k obnovení narušených funkcí rodiny;
- zabezpečení náhradního rodinného prostředí pro dítě, které nemůže být trvale nebo dočasně vychováváno ve vlastní rodině.
Správním obvodem pro výkon sociálně právní ochrany dětí je městský obvod Hrabová a Nová Bělá.
Vymezení činnosti sociálních pracovníků
- vyhledávání dětí podle § 6 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, v platném znění;
- ochrana práva dítěte na příznivý vývoj a řádnou výchovu;
- působení směřující k obnovení narušených funkcí rodiny (např. zprostředkování psychologického poradenství, mediace a dalších odborných služeb);
- pravidelné vyhodnocování situace dítěte a jeho rodiny;
- zpracování individuálního plánu ochrany dítěte;
- zabezpečení náhradního rodinného prostředí pro dítě, které nemůže být trvale nebo dočasně vychováváno ve vlastní rodině;
- sledování vývoje dětí umístěných v ústavní výchově, sledování podmínek u rodičů, zda důvodu pro nařízení ústavní výchovy trvají;
- sledování vývoje dětí umístěných v péči jiné fyzické osoby než rodiče a v pěstounské péči na přechodnou dobu;
- poskytování sociálně-právního poradenství a pomoci;
- preventivní činnost a depistáž;
- sledování vývoje dětí s nařízeným dohledem nad výchovou;
- návštěvy dítěte a jeho rodiny v prostředí, ve kterém žijí;
- práce s oběťmi domácího násilí, pomoc obětem trestné činnosti;
- podávání návrhů soudům a výkon funkce opatrovníka a poručníka.
Kurátoři pro děti a mládež se zaměřují zejména na děti, které vedou zahálčivý nebo nemravný život spočívající zejména v tom, že zanedbávají školní docházku, nepracují, i když nemají dostatečný zdroj obživy, požívají alkohol nebo návykové látky, živí se prostitucí, spáchaly trestný čin nebo, jde-li o děti mladší než patnáct let, spáchaly čin, který by jinak byl trestným činem, opakovaně nebo soustavně páchají přestupky nebo jinak ohrožují občanské soužití, a dále na děti, které se opakovaně dopouští útěků od rodičů nebo jiných fyzických nebo právnických osob odpovědných za jejich výchovu. Kurátoři provádějí opatření směřující k odstranění, zmírnění nebo zamezení prohlubování nebo opakování poruch psychického, fyzického a sociálního vývoje dítěte.
2. Agenda sociální práce
Odbor sociální, organizační a vnitřních věcí v oblasti sociální práce zajišťuje komplexní sociální práci a poradenství pro osoby v hmotné nouzi, rodiny s dětmi, seniory, zdravotně postižené osoby, osoby omezené ve svéprávnosti, osoby sociálně vyloučené, osoby žijící rizikovým způsobem života, osoby bez přístřeší, oběti trestné činnosti a domácího násilí a vykonává také agendu sociálního kurátora pro dospělé.
Odbor zajišťuje zejména tyto činnosti a poskytuje pomoc:
- s orientací v nabídce sociálních služeb v Ostravě a okolí;
- při výběru vhodné sociální služby (azylové domy, domovy pro seniory, odlehčovací služba, pečovatelská služba atd.);
- s vyřizováním osobních dokladů (při podání žádosti o vystavení občanského průkazu, cestovního pasu, rodného listu, průkazu pojištěnce zdravotní pojišťovny);
- poskytuje poradenství v návaznosti na jednotlivé dávkové systémy, např. dávky důchodového a nemocenského pojištění, dávky státní sociální podpory, pomoci v hmotné nouzi či pro osoby se zdravotním postižením;
- s překonáváním problémů s hledáním, změnou či udržením zaměstnání;
- s přihlášením do evidence uchazečů o zaměstnání u úřadu práce;
- při řešení finančních problémů (exekuce, dluhy);
- při hospodaření s finančními prostředky;
- při řešení bytové situace;
- při vztahových problémech;
- při řešení domácího násilí;
- poskytuje kontakty a zprostředkovává jednání se specializovanými poradnami;
- poskytuje poradenství pro osoby propuštěné z výkonu trestu odnětí svobody;
- vykonává funkci opatrovníka a poskytuje občanům poradenství v této oblasti (sepisování návrhů na zkoumání způsobilosti k právním úkonům, řešení konkrétních sociálních situací občanů, vykonávajících funkci opatrovníka);
- ustanovuje zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění - občanům, kteří nemohou vzhledem ke svému nepříznivému zdravotnímu stavu přebírat důchod, nebo s ním účelně hospodařit, může obec ustanovit zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění;
- vyřizuje žádosti služby Senior Taxi - více informací k této službě zde.
3. Agenda ohlašovny
Odbor sociální, organizační a vnitřních věcí v oblasti ohlašovny zajišťuje činnost podatelny, přihlašování k trvalému pobytu, správní řízení na zrušení trvalého pobytu, hlášení adresy pro doručování, vydávání voličských průkazů pro volby, organizaci vítání občánků a setkání jubilantů, provádí ověřování opisů listin a pravosti podpisů a služby Czech Pointu.
5. Agenda školství
Odbor sociální, organizační a vnitřních věcí v oblasti školství vykonává funkci zřizovatele školských příspěvkových organizací
- Základní škola, Ostrava – Hrabová, Paskovská 46, p.o.
- Mateřská škola Klubíčko, Ostrava - Hrabová, Bažanova 6, p.o.
Odbor sociální, organizační a vnitřních věcí v oblasti školství zajištuje podmínky pro plnění povinné školní docházky, připravuje podklady pro zřizování a zrušování škol, metodicky řídí příspěvkové organizace – mateřskou školu a základní školu, vyřizuje stížnosti na úsecích školství, vyhlašuje konkursní řízení na funkci ředitele mateřské školy a základní školy.
Portál předškolního vzdělávání Statutárního města Ostravy najdete zde: https://ms.ostrava.cz.
6. Agenda kultury
Odbor sociální, organizační a vnitřních věcí v oblasti kultury zajišťuje kulturní činnosti v obvodu ve spolupráci s Kulturní komisí a Komisí pro děti a mládež.
Na území městského obvodu Hrabová se nacházejí dva kluby pro seniory. Bližší informace získáte na obecním úřadě u vedoucí odboru sociálního, organizačního a vnitřních věcí.
Úřední hodiny
Úřední hodiny
Pondělí: 08:00 - 12:00, 13:00 - 17:00
Středa: 08:00 - 12:00, 13:00 - 17:00
Kontakty
referent odboru SOVV - sociální pracovník
referent odboru SOVV - vnitřní věci
referent odboru SOVV - SPOD