Osoba se zdravotním znevýhodněním, omezená ve svéprávnosti

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Osoba se zdravotním znevýhodněním, omezená ve svéprávnosti

  2. Základní informace k životní situaci

    Rozsudkem Okresního soudu – ustanoven veřejný opatrovník - Úřad městského obvodu Ostrava - Hrabová.

     

    Za situace, je-li to potřeba k ochraně zájmů osoby, nebo působí-li osobě zdravotní stav obtíže při správě jmění nebo hájení práv, Okresní soud jmenuje opatrovníka. Není-li nalezena žádná jiná vhodná osoba, je opatrovníkem ustanoven veřejný opatrovník – obec. Pověřená osoba obce pak vykonává funkci veřejného opatrovníka a zastupuje osobu při řešení jejich záležitostí v oblastech života, jak určeno v pravomocném Rozsudku Okresního soudu.  

     

    V návaznosti na vzniklou situaci sociální pracovník (veřejný opatrovník) např.:

    • přijímá a spravuje finanční prostředky opatrovance;
    • spolupracuje s institucemi při řešení finančních problémů opatrovanců;
    • spolupracuje s lékaři, odborným personálem z oboru zdravotnictví;
    • spolupracuje s různými institucemi sociální ochrany při podávání žádostí opatrovance v oblasti dávkových   systémů (např. dávky důchodového pojištění, dávky státní sociální podpory, dávky pomoci v hmotné nouzi, dávky pro osoby se zdravotním postižením);
    • poskytuje pomoc při vyřizování osobních dokladů;
    • asistuje při nácviku zvládání sociálních i praktických dovedností (např. využívání karty sociálních systémů, hospodaření s finančními prostředky);
    • pomáhá překonávat problémy související  s rizikem ztráty bydlení,  s ohledem na zdravotní stav, zdravotní postižení i příjmovou kategorii;
    • řeší záležitosti týkající se např. výběru vhodné sociální služby (např. pečovatelská služba, domovy pro seniory, odlehčovací služby);
    • pomáhá v každodenním životě oporou, poradenstvím, doprovází při řešení jeho osobních záležitostí;
    • provádí další sociální práci - dohled u opatrovníků ustanovených do funkce opatrovníka z řad rodinných příslušníků, případně jiných vhodných osob.

     

    Vzhledem k tomu, že výkon funkce veřejného opatrovníka, a s tím spojený také výkon komplexní sociální práce, je tato činnost velmi rozsáhlá. Nelze proto vymezit všechny možné oblasti výkonu této funkce.  V případě potřeby poskytnutí sociálního poradenství a pomoci sociálního pracovníka v této oblasti sociální práce, doporučujeme, aby se klienti obrátili na sociální pracovnici.

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)

    Sociální pracovník a pověřená úřední osoba odboru sociálního, organizačního a vnitřních věcí Městského obvodu Ostrava-Hrabová. Zaměřuje se na sociální práci s:

    • osobami se zdravotním postižením nebo duševním onemocněním;
    • osobami s omezením svéprávnosti;
    • osobami, které žijí rizikovým způsobem života;
    • osobami, které se nacházejí v nejistém či neadekvátním bydlení;
    • osobami s materiálními problémy;
    • oběťmi agrese, trestné činnosti a domácího násilí;
    • opatrovníky z řad rodinných příslušníků či jiných osob ustanovených soudem;
    • osobami pečujícími o osoby závislé na péči jiné osoby.
  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Zvláštní podmínky nejsou stanoveny. 

  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Osobní návštěva sociálního pracovníka odboru sociálního, organizačního a vnitřních věcí, popřípadě telefonický kontakt.

  6. Na které instituci životní situaci řešit
  7. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

    Úřad městského obvodu Ostrava - Hrabová
    Odbor sociální, organizační a vnitřních věcí
    Bažanova 174/4
    720 00 Ostrava – Hrabová

    Úřední hodiny:

    Pondělí, středa    8.00 - 12.00      13.00 - 17.00

    Vzniklou situaci můžete řešit v úředních hodinách na  Úřadu městského obvodu Ostrava-Hrabová (mimo úřední hodiny na základě předchozí domluvy). Obrátit se můžete na sociální pracovnici:

    Mgr. Lenka Krejčíčková, DiS.
    referent odboru SOVV - sociální pracovník
    +420599420112
    725996472
    4 / Budova ÚMOb - Bažanova 174/4
    Bc. Daniela Ochonská, DiS.
    referent odboru SOVV - sociální pracovník
    +420599420104
    +420720735360
    5 / Budova ÚMOb - Bažanova 174/4
  8. Jaké doklady je nutné mít s sebou

    Při osobní návštěvě na úřadě občanský průkaz. Doložení dalších dokladů se odvíjí od konkrétního řešeného problému.

  9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

    Žádný formulář není k dispozici.

  10. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny. 

  11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Sociální pracovník pracuje s klientem okamžitě, dle individuálních potřeb, popřípadě si domlouvá termíny dalších schůzek na základě vzájemné dohody.

  12. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

    Na řešení sociální situace se mohou podílet také rodinní příslušníci, úřady, poskytovatelé sociálních služeb a další osoby či instituce.

  13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

    Aktivní spolupráce klienta se sociálním pracovníkem. Plnění společně stanovených úkolů tak, aby byl naplněn cíl stanovené sociální práce s klientem.

  14. Elektronická služba, kterou lze využít

    Tuto situaci není možno řešit prostřednictvím elektronické služby.

  15. Podle kterého právního předpisu se postupuje

    Výkon profese sociálního pracovníka obce je vymezena:

    • zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů;
    • zákonem č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů;
    • zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů;
    • zákonem č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění;
    • vyhláškou č. 389/2011 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o pomoci v hmotné nouzi;
    • vyhláškou č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.

    Na základě § 63 odst. 3 zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů a § 93a odst. 1 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, jsou zaměstnanci obcí zařazeni jako sociální pracovníci oprávněni, na základě souhlasu osob, které se nacházejí v hmotné nouzi, v nepříznivé sociální situaci nebo jsou ohroženi sociálním vyloučení nebo se v tomto stavu nachází, vstupovat do obydlí, v němž tyto osoby žijí, s cílem vykonávat činnosti sociální práce.

    Sociální pracovník se vždy musí prokázat průkazem sociálního pracovníka, který je vydán příslušným úřadem, t.j. Statutárním městem Ostrava, Úřadem městského obvodu Ostrava-Hrabová.

  16. Jaké jsou související předpisy
  17. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

    Žádné opravné prostředky nejsou stanoveny.

  18. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

    Sankce za nedodržení povinností nejsou stanoveny.

  19. Nejčastější dotazy na toto téma a odpovědi na ně
  20. Další související informace
  21. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
  22. Související životní situace a návody, jak je řešit
  23. Za správnost návodu odpovídá útvar
  24. Kontaktní osoba
  25. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
  26. Popis byl naposledy aktualizován

    02.01.2024

  27. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno

  28. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace