Domácí násilí

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Domácí násilí

  2. Základní informace k životní situaci

    Případy násilí mezi sobě blízkými osobami, které žijí ve společné domácnosti. Může jít o formu fyzického, psychického, sexuálního nebo ekonomického násilí. Orgán SPOD se významně podílí na poskytování ochrany a podpory  osobám ohroženým domácím násilím a jejich dětem. Přítomnost dětí při domácím násilí může zásadně narušit jejich příznivý vývoj.

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)

    Každý občan nebo instituce, která se o nepříznivé situaci dítěte dozví, jsou oprávněni, ale i povinni upozornit orgán sociálně-právní ochrany dětí na tuto skutečnost. Toto upozornění lze učinit jakoukoliv formou, tj. telefonicky, písemně, osobně i e-mailem, rovněž anonymní upozornění jsou prošetřována. Oznamovateli je zaručeno zachování anonymity, a to v souladu § 57 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů.

  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Postup je dán právními předpisy a standardy kvality SPO (především zákonem č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí a zákonem č. 500/2004 Sb. - Správní řád).

  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Podáním žádosti, oznámení či upozornění na odbor sociální, organizační a vnitřních věcí – sociálně právní ochranu dětí, ÚMOb Ostrava - Hrabová.

  6. Na které instituci životní situaci řešit

    Řeší orgán sociálně-právní ochrany dětí, odbor sociální, organizační a vnitřních věcí, ÚMOb Ostrava - Hrabová. Oznámení pro podezření na domácí násilí je možno učinit i na kterékoliv služebně Policie ČR.

  7. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

    Úřad městského obvodu Ostrava - Hrabová
    Odbor sociální, organizační a vnitřních věcí – sociálně právní ochrana dětí
    Bažanova 174/4
    720 00 Ostrava - Hrabová

     

    Úřední hodiny

    pondělí a středa 8:00 – 12:00  13:00 – 17:00

    úterý a čtvrtek 8:00 – 14:00 (od 14:00 do 15:30 - zajištěna služba  zaměstnanci OSPOD)

    pátek  8:00 - 12:00 (od 12:00 do 14:00 - zajištěna služba zaměstnanci OSPOD)

     

    Zaměstnanci orgánů sociálně-právní ochrany dětí ÚMOb Hrabová pracují v režimu pružné pracovní doby. Základní pracovní doba v pondělí a ve středu je vymezena jako úřední den, jedná se o čas, kdy jsou zaměstnanci klientům k dispozici osobně v budově úřadu. Neúřední dny, tj. úterý, čtvrtek a pátek jsou určeny zejména pro zpracování administrativy, šetření, konzultace. Po domluvě s klientem lze v tyto dny sjednat osobní jednání.  Zaměstnanci jsou v tyto dny dostupní prostřednictvím telefonu. Mimo výše uvedenou dobu a ve dnech pracovního volna a klidu je zajištěna nepřetržitá pracovní pohotovost v rámci celého správního obvodu statutárního města Ostravy, pracovní pohotovost vykonávají zaměstnanci orgánů sociálně-právní ochrany dětí Magistrátu města Ostravy a městských obvodů. V době pracovní pohotovosti jsou vykonávány pouze nutné a bezodkladné úkony.

    Renata Kludková, DiS.
    sociální pracovník SPOD
    +420599420103
    Bc. Daniela Ochonská, DiS.
    referent odboru SOVV - SPOD
    +420599420104 5 / Budova ÚMOb - Bažanova 174/4
  8. Jaké doklady je nutné mít s sebou

    Při osobním jednání občanský průkaz či jiný doklad totožnosti.

  9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

    Nejsou stanoveny zvláštní formuláře.

  10. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Sociálně právní ochrana se poskytuje bezplatně, náklady vzniklé v souvislosti s výkonem sociálně-právně ochrany, není-li stanoveno jinak, nese stát. Rodiče nebo jejich zástupci při nahlížení do spisové dokumentace dítěte mají právo pořizovat za úhradu kopie - poplatek činí 15,- Kč za 1. stránku, 5,- Kč za každou další.

  11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Postupuje se dle naléhavosti jednotlivých případů a podle standardů kvality SPO, dále v souladu se Správním řádem.

  12. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

    Fyzické a právnické osoby, které mohou podat k případu jakékoliv informace.

  13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

    Spolupráce s orgánem sociálně právní ochrany dětí, konkrétně se sociální pracovnicí.

  14. Elektronická služba, kterou lze využít

    Kontakty na jednotlivé sociální pracovnice sociálně právní ochrany dětí (telefon a e-mailová adresa) jsou uvedeny na webových stránkách úřadu.

  15. Podle kterého právního předpisu se postupuje

    Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů;
    Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů;
    Zákon č. 45/2013 Sb., o obětech trestných činů, ve znění pozdějších předpisů;
    Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů;
    Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů;
    a další.

  16. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

    Opravný prostředek lze podat do rozhodnutí ve správním řízení.

  17. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

    Nesplní-li rodič nebo jiná osoba odpovědná za výchovu zákonné povinnosti (spolupracovat s orgány SPOD), lze mu uložit pořádkovou pokutu do výše 20 tisíc korun (§53odst. 5 zák. č. 359/1999 Sb.). Vyžaduje-li to zájem na řádné výchově dítěte, může být dítě, rodič nebo jiná osoba ve správním řízení napomenuta, dále může být nad dítětem stanoven dohled nebo být uloženo omezení.

  18. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě

    Orgány sociálně-právní ochrany dětí statutárního města Ostravy, dále webové stránky MMO a MPSV, Bílého kruhu bezpečí a Intervenčního centra.

  19. Související životní situace a návody, jak je řešit

    Všechny situace lze řešit s orgánem sociálně právní ochrany dětí, který případ vyhodnotí, příp. doporučí k řešení i další odborníky. 

  20. Popis byl naposledy aktualizován

    17.04.2023

  21. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno