Domácí násilí
Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení
-
Označení - pojmenování - životní situace
Domácí násilí
-
Základní informace k životní situaci
Případy násilí mezi sobě blízkými osobami, které žijí ve společné domácnosti. Může jít o formu fyzického, psychického, sexuálního nebo ekonomického násilí. Orgán SPOD se významně podílí na poskytování ochrany a podpory osobám ohroženým domácím násilím a jejich dětem. Přítomnost dětí při domácím násilí může zásadně narušit jejich příznivý vývoj.
-
Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)
Každý občan nebo instituce, která se o nepříznivé situaci dítěte dozví, jsou oprávněni, ale i povinni upozornit orgán sociálně-právní ochrany dětí na tuto skutečnost. Toto upozornění lze učinit jakoukoliv formou, tj. telefonicky, písemně, osobně i e-mailem, rovněž anonymní upozornění jsou prošetřována. Oznamovateli je zaručeno zachování anonymity, a to v souladu § 57 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů.
-
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Postup je dán právními předpisy a standardy kvality SPO (především zákonem č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí a zákonem č. 500/2004 Sb. - Správní řád).
-
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
Podáním žádosti, oznámení či upozornění na odbor sociální, organizační a vnitřních věcí – sociálně právní ochranu dětí, ÚMOb Ostrava - Hrabová.
-
Na které instituci životní situaci řešit
Řeší orgán sociálně-právní ochrany dětí, odbor sociální, organizační a vnitřních věcí, ÚMOb Ostrava - Hrabová. Oznámení pro podezření na domácí násilí je možno učinit i na kterékoliv služebně Policie ČR.
-
Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit
Úřad městského obvodu Ostrava - Hrabová
Odbor sociální, organizační a vnitřních věcí – sociálně právní ochrana dětí
Bažanova 174/4
720 00 Ostrava - HrabováÚřední hodiny
pondělí a středa 8:00 – 12:00 13:00 – 17:00
úterý a čtvrtek 8:00 – 14:00 (od 14:00 do 15:30 - zajištěna služba zaměstnanci OSPOD)
pátek 8:00 - 12:00 (od 12:00 do 14:00 - zajištěna služba zaměstnanci OSPOD)
Zaměstnanci orgánů sociálně-právní ochrany dětí ÚMOb Hrabová pracují v režimu pružné pracovní doby. Základní pracovní doba v pondělí a ve středu je vymezena jako úřední den, jedná se o čas, kdy jsou zaměstnanci klientům k dispozici osobně v budově úřadu. Neúřední dny, tj. úterý, čtvrtek a pátek jsou určeny zejména pro zpracování administrativy, šetření, konzultace. Po domluvě s klientem lze v tyto dny sjednat osobní jednání. Zaměstnanci jsou v tyto dny dostupní prostřednictvím telefonu. Mimo výše uvedenou dobu a ve dnech pracovního volna a klidu je zajištěna nepřetržitá pracovní pohotovost v rámci celého správního obvodu statutárního města Ostravy, pracovní pohotovost vykonávají zaměstnanci orgánů sociálně-právní ochrany dětí Magistrátu města Ostravy a městských obvodů. V době pracovní pohotovosti jsou vykonávány pouze nutné a bezodkladné úkony.
Renata Kludková, DiS.
sociální pracovník SPOD+420599420103 Bc. Daniela Ochonská, DiS.
referent odboru SOVV - SPOD+420599420104 5 / Budova ÚMOb - Bažanova 174/4 -
Jaké doklady je nutné mít s sebou
Při osobním jednání občanský průkaz či jiný doklad totožnosti.
-
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Nejsou stanoveny zvláštní formuláře.
-
Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit
Sociálně právní ochrana se poskytuje bezplatně, náklady vzniklé v souvislosti s výkonem sociálně-právně ochrany, není-li stanoveno jinak, nese stát. Rodiče nebo jejich zástupci při nahlížení do spisové dokumentace dítěte mají právo pořizovat za úhradu kopie - poplatek činí 15,- Kč za 1. stránku, 5,- Kč za každou další.
-
Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Postupuje se dle naléhavosti jednotlivých případů a podle standardů kvality SPO, dále v souladu se Správním řádem.
-
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Fyzické a právnické osoby, které mohou podat k případu jakékoliv informace.
-
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Spolupráce s orgánem sociálně právní ochrany dětí, konkrétně se sociální pracovnicí.
-
Elektronická služba, kterou lze využít
Kontakty na jednotlivé sociální pracovnice sociálně právní ochrany dětí (telefon a e-mailová adresa) jsou uvedeny na webových stránkách úřadu.
-
Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů;
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů;
Zákon č. 45/2013 Sb., o obětech trestných činů, ve znění pozdějších předpisů;
Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů;
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů;
a další. -
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Opravný prostředek lze podat do rozhodnutí ve správním řízení.
-
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Nesplní-li rodič nebo jiná osoba odpovědná za výchovu zákonné povinnosti (spolupracovat s orgány SPOD), lze mu uložit pořádkovou pokutu do výše 20 tisíc korun (§53odst. 5 zák. č. 359/1999 Sb.). Vyžaduje-li to zájem na řádné výchově dítěte, může být dítě, rodič nebo jiná osoba ve správním řízení napomenuta, dále může být nad dítětem stanoven dohled nebo být uloženo omezení.
-
Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
Orgány sociálně-právní ochrany dětí statutárního města Ostravy, dále webové stránky MMO a MPSV, Bílého kruhu bezpečí a Intervenčního centra.
-
Popis byl naposledy aktualizován
17.04.2023
-
Datum konce platnosti popisu
Neuvedeno