Senior nebo osoba se zdravotním postižením v nepříznivé sociální situaci

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Senior nebo osoba se zdravotním postižením v nepříznivé sociální situaci

  2. Základní informace k životní situaci

    Nepříznivá sociální situace může vzniknout v důsledku nepříznivého zdravotního stavu, zdravotního postižení, nízkého příjmu, zadlužení, ztráty bydlení atp.

    V návaznosti na vzniklou situaci sociální pracovník např.:

    • pomáhá při orientaci v systému sociálních a zdravotních služeb, popřípadě při výběru vhodné sociální služby (např. pečovatelská služba, domovy pro seniory, odlehčovací služby);
    • poskytuje poradenství, podporu a pomoc v návaznosti na jednotlivé dávkové systémy sociální ochrany obyvatelstva (např. dávky důchodového pojištění, dávky státní sociální podpory, dávky pomoci v hmotné nouzi, dávky pro osoby se zdravotním postižením);
    • poskytuje administrativní pomoc při vyplňování nebo kontrole žádostí o různé typy dávek;
    • pomáhá překonávat problémy související  se ztrátou nebo s rizikem ztráty bydlení - s ohledem na věk, zdravotní stav, zdravotní postižení i nízký příjem;
    • pomáhá při řešení finančních problémů – poskytuje kontakty a zprostředkovává jednání se specializovanými poradnami (např. bezplatná poradna Exekutorské komory ČR, bezplatná právní poradna dluhové problematiky, poradna při finanční tísni atp.);
    • z různých podnětů dále provádí sociální šetření - přímé, individuální intervence v terénu.

    Vzhledem k tomu, že komplexní sociální práce je velmi rozsáhlá a nelze vymezit všechny možné oblasti pomoci sociálního pracovníka, doporučujeme, aby se klienti obrátili na sociálního pracovníka s žádostí o informaci, pomoc či spolupráci.

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)

    Sociální pracovník se zaměřuje na sociální práci s:

    • osobami se zdravotním postižením nebo duševním onemocněním;
    • osobami pečujícími o osoby závislé na péči jiné osoby;
    • osobami, které žijí rizikovým způsobem života;
    • osobami, které ztratily přístřeší nebo se nacházejí v nejistém či neadekvátním bydlení;
    • osobami s materiálními problémy;
    • oběťmi agrese, trestné činnosti a domácího násilí.
  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Zvláštní podmínky nejsou stanoveny. 

  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Osobní návštěva sociální pracovníka odboru sociálního, organizačního a vnitřních věcí, popřípadě telefonický kontakt.

  6. Na které instituci životní situaci řešit
  7. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

    Úřad městského obvodu Ostrava - Hrabová
    Odbor sociální, organizační a vnitřních věcí
    Bažanova 174/4
    720 00 Ostrava – Hrabová

    Úřední hodiny:

    Pondělí, středa    8.00 - 12.00      13.00 - 17.00

    Vzniklou situaci můžete řešit v úředních hodinách na  Úřadu městského obvodu Ostrava-Hrabová (mimo úřední hodiny na základě předchozí domluvy). Obrátit se můžete na sociální pracovnici:

    Mgr. Lenka Krejčíčková, DiS.
    referent odboru SOVV - sociální pracovník
    +420599420112
    725996472
    4 / Budova ÚMOb - Bažanova 174/4
    Bc. Daniela Ochonská, DiS.
    referent odboru SOVV - sociální pracovník
    +420599420104
    +420720735360
    5 / Budova ÚMOb - Bažanova 174/4
  8. Jaké doklady je nutné mít s sebou

    Při osobní návštěvě na úřadě občanský průkaz. Doložení dalších dokladů se odvíjí od konkrétního řešeného problému.

  9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

    Žádný formulář není k dispozici.

  10. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny. 

  11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Sociální pracovník pracuje s klientem okamžitě, dle individuálních potřeb, popřípadě si domlouvá termíny dalších schůzek na základě dohody s klientem.

  12. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

    Na řešení sociální situace se mohou podílet také rodinní příslušníci, úřady, poskytovatelé sociálních služeb a další osoby či instituce.

  13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

    Aktivní spolupráce klienta se sociálním pracovníkem. Plnění společně stanovených úkolů tak, aby byl naplněn cíl stanovené sociální práce s klientem.

  14. Elektronická služba, kterou lze využít

    Tuto situaci není možno řešit prostřednictvím elektronické služby.

  15. Podle kterého právního předpisu se postupuje

    Výkon profese sociálního pracovníka obce je vymezena:

    • zákonem č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů;
    • zákonem č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů;
    • zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů;
    • zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů;
    • vyhláškou č. 389/2011 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o pomoci v hmotné nouzi;
    • vyhláškou č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.

    Na základě § 63 odst. 3 zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů a § 93a odst. 1 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, jsou zaměstnanci obcí zařazeni jako sociální pracovníci oprávněni, na základě souhlasu osob, které se nacházejí v hmotné nouzi, v nepříznivé sociální situaci nebo jsou ohroženi sociálním vyloučení nebo se v tomto stavu nachází, vstupovat do obydlí, v němž tyto osoby žijí, s cílem vykonávat činnosti sociální práce.

    Sociální pracovník se vždy musí prokázat průkazem sociálního pracovníka, který je vydán příslušným úřadem, t.j. Statutárním městem Ostrava, Úřadem městského obvodu Ostrava-Hrabová.

  16. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

    Žádné opravné prostředky nejsou stanoveny.

  17. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

    Sankce za nedodržení povinností nejsou stanoveny.

  18. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
  19. Související životní situace a návody, jak je řešit
  20. Popis byl naposledy aktualizován

    02.01.2024

  21. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno