Standardy kvality sociálně právní ochrany dětí
Hlavním cílem zavedení standardů kvality sociálně-právní ochrany bylo vytvoření podmínek pro systematickou sociální práci s dětmi a rodinami, a to vnějších i vnitřních. Jedná se o soubor kritérií, které určují úroveň kvality poskytované sociálně-právní ochrany ve vztahu k dětem, rodičům a jiným osobám odpovědným za výchovu, sjednocují postupy při práci s ohroženými dětmi a rodinami a nastavují alespoň minimální standard práce – co musí každé pracoviště vykonávat ve vztahu ke klientovi i zaměstnanci, co musí mít k dispozici atd. Jedná se rovněž o nástroj pro měření kvality mezi jednotlivými pracovišti, šíření příkladů dobré praxe aj. Příslušná ustanovení zákona o sociálně-právní ochraně dětí (§9) a prováděcí vyhlášky (§6) vymezují základní okruhy standardů:
- principy a bodové hodnocení výkonu sociálně-právní ochrany
- standardy sociální práce s klientem
- standardy personálního a organizačního zajištění výkonu sociálně-právní ochrany
- technicko-provozní zajištění sociálně-právní ochrany.
Bližší vymezení standardů upravuje příloha č. 1 prováděcí vyhlášky č. 473/2012 Sb., která popisuje celkem 14 okruhů standardů :
- standardy 1-3 se zabývají místní a časovou dostupností, prostředím, podmínkami a informovaností o výkonu sociálně-právní ochrany konkrétního pracoviště
- standard 4 se zabývá personálním zabezpečením výkonu sociálně-právní ochrany
- standardy 5-6 řeší otázky přijímání a zaškolování zaměstnanců zařazených v orgánu sociálně-právní ochrany, vč. jejich profesního rozvoje
- standardy 7-9 se zabývají prevencí ohrožení dítěte, dále zákonem stanovenými metodami, principy a postupy práce zaměstnanců sociálně-právní ochrany
- standardy10-13 popisují kontrolní mechanismy, vedení dokumentace a způsob vyřizování a podávání stížností
- standard 14 se týká návaznosti výkonu sociálně-právní ochrany dětí na další subjekty, postupu zaměstnanců sociálně-právní ochrany jako koordinátorů péče ve vztahu k ostatním subjektům
Prováděcí vyhláška stranoví písemnou formu standardů pouze u některých kritérií. Ostatní vyplývají z praxe a platných právních předpisů nebo vnitřních norem orgánu sociálně-právní ochrany dětí. Kontrolu dodržování standardů provádí nadřízený správní orgán, jde o kontrolu přenesené působnosti.
Úplné znění standardů kvality SPO je v tištěné podobě k dispozici u vedoucí odboru sociálního, organizačního a vnitřních věcí.
Standardy určené ke zveřejnění:
Standard č. 1 - Místní a časová dostupnost
Standard č. 3 - Informovanost o výkonu sociálně - právní ochrany dětí
Standard č. 4 - Personální zabezpečení výkonu sociálně - právní ochrany dětí
Standard č. 7 - Prevence
Standard č. 8 - Přijetí oznámení, posouzení naléhavosti a přidělení případu
Standard č. 9 - Jednání, vyhodnocování a individuální plán ochrany dítěte
Standard č. 13 - Vyřizování a podávání stížností, příloha Pravidla pro přijímání a vyřizování stížností a petic Statutárního města Ostravy
Standard č. 14 - Návaznost výkonu sociálně - právní ochrany dětí na další subjekty
Standardy kvality SPOD byly zpracovány v rámci projektu Systémová podpora zaměstnanců orgánů SPOD působících na území statutárního města Ostravy, reg. č. CZ.1.04/3.1.03/C2.00058, který je financován z prostředků Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a státního rozpočtu.